Top 10 SEO tips voor 2019

Om het nieuwe jaar goed van start te laten gaan, geven wij u de top 10 SEO tips voor 2019! Ook in 2018 is het aantal bedrijven wat online is gegaan gegroeid. Het internet heeft in de tussentijd weer grote stappen gemaakt en veel bedrijven lopen daarom weer achter op de huidige SEO trends en vereisten om goed te kunnen scoren. Een enkele blogpost en wat landingspagina’s zijn niet goed genoeg meer om boven in de zoekresultaten te komen. Vooral Google is een stuk kritischer geworden in het beoordelingsproces. Welke content is tegenwoordig het meeste waard voor zoekmachines en welke punten kunnen u helpen om te stijgen in de zoekresultaten? Met de volgende 10 SEO tips voor 2019 helpen wij u beter te scoren in uw online vindbaarheid.

1.     Gebruiksgemak op mobiele apparaten

Meer dan de helft van het internet verkeer gaat tegenwoordig via mobiele apparaten zoals smartphones en tablets. Het is daarom cruciaal voor een website dat deze niet alleen goed getoond, maar ook goed functioneert op een mobiel apparaat. Lettertypes moeten net iets kleiner, afbeeldingen moeten verschoven worden en knoppen groter zodat een mobiele gebruiker er nog op kan klikken. Hou ook rekening met de wensen en doelstellingen van mobiele gebruikers. Waar uw doelgroep via de computer meer aan het browsen en oriënteren is, kan uw doelgroep op hun smartphone juist actief op zoek zijn naar een snel antwoord op een vraag. Ga na welke content en onderdelen voor uw gebruiker het belangrijkste en snelst toegankelijk moeten zijn op mobiel om zo het gebruiksgemak te verhogen.

Een groep mobiele gebruikers bekijken iets op hun telefoon

2.     Informerende en behulpzame content

Volgens de onderzoeken van SeoMoz.org is er een toename in mensen die zoeken naar in-depth content. Dit houdt in dat mensen content zoeken die hun vragen kunnen beantwoorden en relevante informatie geeft over een bepaald onderwerp. De ideale lengte van dit soort teksten ligt tussen de 2000 en 2500 woorden. Belangrijk om te onthouden is dat u áltijd schrijft voor mensen en niet voor zoekmachines. Google is namelijk slim genoeg om een onderscheid te maken tussen goede teksten en slechte teksten. Zo weet Google ook de zoekintentie van mensen zodat de beste zoekresultaten getoond worden. Schrijf en creëer dus content die vragen van uw doelgroep kan beantwoorden om zo een hogere waardering te krijgen van bezoekers en zo ook door Google.

3.     Verse en frisse content

We blijven nog even bij het schrijven van content. Dit is namelijk nog voldoende om het beste uit uw SEO te halen. Google houdt namelijk rekening met de freshness van content. Nieuwe content zal het waarschijnlijk een aantal weken goed doen, maar wordt daarna langzaam weggedrukt door versere content. Om dit tegen te gaan is het belangrijk huidige pagina’s regelmatig een update te geven. Helaas is een paar woorden veranderen niet voldoende, maar wel door stukken tekst te verbeteren of de tekst uit te breiden met nieuwe informatie! User generated content, zoals reacties van gebruikers, helpen ook mee met het ‘vers’ houden van uw pagina’s.

4.     Verrijk je content met afbeeldingen, video’s

Teksten zijn natuurlijk niet de enige vorm van content die gebruikt worden. Afbeeldingen, video’s, sociale media posts, citaten en infographics tellen ook mee met SEO! Gebruik dit soort content en media om meer informatie aan te bieden over de content op je pagina en om je pagina er een stuk indrukwekkender er uit te laten zien. Een beetje flair is nooit verkeerd.

5.     Het effect van alt-teksten

Zoekmachines worden tegenwoordig niet alleen maar gebruikt om bepaalde websites te vinden, maar ook omdat mensen op zoek zijn naar bijvoorbeeld een bepaalde afbeelding. Daarom is het enorm belangrijk om afbeeldingen die u op uw website plaatst te voorzien van een alt-tekst. Deze tekst helpt namelijk mee bij het identificeren van afbeeldingen en zorgt ervoor dat afbeeldingen gevonden worden wanneer er gezocht wordt op bepaalde zoektermen die deze tekst bevat. De alt-teksten worden ook gebruikt om aan te geven waar een bepaalde afbeelding staat op een website voordat deze geladen is of wanneer de afbeelding juist niet laadt. Ook mensen met een visuele beperking hebben veel profijt bij alt-teksten. Browsers en besturingsprogramma’s kunnen namelijk deze teksten aan hen voorlezen zodat zij weten wat er op de website staat.

Een voorbeeld van een afbeelding met Alt-tekst bij zoekresultaten

6.     Maak titels belangrijk

Correct gebruik van titels is enorm belangrijk als het aankomt op SEO. Titels die de juiste zoekwoorden bevatten helpen niet alleen bij de beoordeling van zoekmachines, maar kunnen ook helpen met het activeren en aantrekken van mensen. Zorg dus dat je titel opvalt in de zee van zoekresultaten en dat deze bepaalde activerende woorden bevat zoals gratis, tip of nieuw. Let wel op, gebruik alleen dit soort woorden als het ook écht van toepassing is op de content.

7.     Activerende meta omschrijving

De meta omschrijving is het kleine stukje tekst in een zoekresultaat onder het webadres. Dit stukje tekst is perfect om iets opvallends te schrijven wat kan verleiden en activeren om zo mensen naar uw website te trekken. Gebruik hier de activerende woorden en natuurlijk je zoekwoorden waar u mee gevonden wilt worden om zo een goede eerste indruk te geven van de content die achter de link schuilt.

Een voorbeeld van een activerende en informerende meta omschrijving

8.     Het gebruikt van interne en externe links

Er zijn twee soorten links die u kunt gebruiken om uw content beter te laten scoren. Laten we het eerste hebben over de interne links. Dit zijn links die binnen uw website aan relevante content gekoppeld zijn. Vooral links van pagina’s naar cornerstone content (belangrijke pagina’s op uw website) zijn erg belangrijk. Zo laat je Google en bezoekers namelijk weten welke content belangrijk is.

Externe links zijn links die wijzen naar websites met relevante content buiten uw website. Met regelmaat content posten die externe links met autoriteit bevat helpt mee met het waardevoller maken van uw content en website. Linken naar een persbericht over uw bedrijf is een goed voorbeeld van een goede externe link. Een link naar een onbetrouwbare of slecht presterende website kan uw website juist schaden. Houd dus altijd rekening welke links u gebruikt en waar ze naartoe leiden.

9.     Maak je pagina’s sneller.

We gaan nu een iets technischere kant op, maar de volgende twee tips zijn cruciaal in het succes van uw SEO. De snelheid van uw website kan het succes of falen betekenen van uw online activiteiten. De tijd van inbel verbindingen is voorbij en alles moet alsmaar sneller. Duurt het te lang voordat uw website volledig geladen is, dan zal een gebruiker snel weer verdwijnen en belanden bij uw concurrent. Om te controleren hoe uw website presteert en verbeterpunten te ontvangen, kunt u gebruik maken van de volgende tools:

10. HTTPS en beveiliging

Sinds 2018 dient uw website voorzien te zijn van HTTPS om zo gegevens van bezoekers te kunnen beveiligen. Een SEO voordeel hiervan is dat Google website met deze HTTPS beveiliging voorrang geeft. Een website beveiligen met HTTPS kost helemaal niets en wordt door verschillende partijen aangeboden. Informeer bij uw hosting bedrijf of deze beveiliging al is geïmplementeerd en correct functioneert. Om de beveiliging hoog te houden is het essentieel geen links te hebben naar onbetrouwbare websites of malware. Dit klinkt natuurlijk logisch, maar dit soort beveiligingsgevaren kunnen er zo tussendoor glippen. Installeer daarom ook anti-spam tools voor je CMS, verander regelmatig je login gegevens en gebruik een Content Delivery Network (CDN) zoals Cloudflare, wat niet alleen je website sneller maakt maar ook extra beveiliging geeft.

Beveilig uw website om hackers en cybercriminelen buiten de deur te houden

In samenvatting:

In dit artikel hebben we het gehad over de tips die uw website kunnen helpen beter te scoren in de zoekresultaten. Uw SEO werkzaamheden worden steeds belangrijker om boven de concurrentie uit te steken. Vooral via tekstuele en visuele content is het gelukkig makkelijk om uw website goed te laten scoren. Houd altijd de gedachten en wensen van uw klanten of doelgroep in acht wanneer u deze content creëert. U schrijft namelijk niet voor zoekmachines, maar voor mensen. Optimaliseer uw website voor mobiele apparaten en controleer of uw website snel genoeg is. Verfris regelmatig uw content en probeer uw teksten zo in-depth en informerende mogelijk te maken om uw bezoekers te helpen. Geef doormiddel van titels een duidelijke structuur aan binnen een tekst en gebruik in zowel titels als in de meta omschrijving de zoekwoorden waar u op gevonden wilt worden. Afbeeldingen (en andere media) verrijken uw teksten niet alleen op een visuele manier, maar ook de SEO wanneer u correct gebruik maakt van alt-teksten. Ook linkbuilding en het gebruik maken van interne en externe links blijft een goede manier voor de uw SEO.

Heeft u vragen over dit artikel of kunnen wij u helpen met uw SEO? Neem dan contact met ons op. Wij staan u graag te woord!

Top 10 SEO tips voor 2019

Om het nieuwe jaar goed van start te laten gaan, geven wij u de top 10 SEO tips voor 2019! Ook in 2018 is het aantal bedrijven wat online is gegaan gegroeid. Het internet heeft in de tussentijd weer grote stappen gemaakt en veel bedrijven lopen daarom weer achter op de huidige SEO trends en vereisten om goed te kunnen scoren. Een enkele blogpost en wat landingspagina’s zijn niet goed genoeg meer om boven in de zoekresultaten te komen. Vooral Google is een stuk kritischer geworden in het beoordelingsproces. Welke content is tegenwoordig het meeste waard voor zoekmachines en welke punten kunnen u helpen om te stijgen in de zoekresultaten? Met de volgende 10 SEO tips voor 2019 helpen wij u beter te scoren in uw online vindbaarheid.

1.     Gebruiksgemak op mobiele apparaten

Meer dan de helft van het internet verkeer gaat tegenwoordig via mobiele apparaten zoals smartphones en tablets. Het is daarom cruciaal voor een website dat deze niet alleen goed getoond, maar ook goed functioneert op een mobiel apparaat. Lettertypes moeten net iets kleiner, afbeeldingen moeten verschoven worden en knoppen groter zodat een mobiele gebruiker er nog op kan klikken. Hou ook rekening met de wensen en doelstellingen van mobiele gebruikers. Waar uw doelgroep via de computer meer aan het browsen en oriënteren is, kan uw doelgroep op hun smartphone juist actief op zoek zijn naar een snel antwoord op een vraag. Ga na welke content en onderdelen voor uw gebruiker het belangrijkste en snelst toegankelijk moeten zijn op mobiel om zo het gebruiksgemak te verhogen.

Een groep mobiele gebruikers bekijken iets op hun telefoon

2.     Informerende en behulpzame content

Volgens de onderzoeken van SeoMoz.org is er een toename in mensen die zoeken naar in-depth content. Dit houdt in dat mensen content zoeken die hun vragen kunnen beantwoorden en relevante informatie geeft over een bepaald onderwerp. De ideale lengte van dit soort teksten ligt tussen de 2000 en 2500 woorden. Belangrijk om te onthouden is dat u áltijd schrijft voor mensen en niet voor zoekmachines. Google is namelijk slim genoeg om een onderscheid te maken tussen goede teksten en slechte teksten. Zo weet Google ook de zoekintentie van mensen zodat de beste zoekresultaten getoond worden. Schrijf en creëer dus content die vragen van uw doelgroep kan beantwoorden om zo een hogere waardering te krijgen van bezoekers en zo ook door Google.

3.     Verse en frisse content

We blijven nog even bij het schrijven van content. Dit is namelijk nog voldoende om het beste uit uw SEO te halen. Google houdt namelijk rekening met de freshness van content. Nieuwe content zal het waarschijnlijk een aantal weken goed doen, maar wordt daarna langzaam weggedrukt door versere content. Om dit tegen te gaan is het belangrijk huidige pagina’s regelmatig een update te geven. Helaas is een paar woorden veranderen niet voldoende, maar wel door stukken tekst te verbeteren of de tekst uit te breiden met nieuwe informatie! User generated content, zoals reacties van gebruikers, helpen ook mee met het ‘vers’ houden van uw pagina’s.

4.     Verrijk je content met afbeeldingen, video’s

Teksten zijn natuurlijk niet de enige vorm van content die gebruikt worden. Afbeeldingen, video’s, sociale media posts, citaten en infographics tellen ook mee met SEO! Gebruik dit soort content en media om meer informatie aan te bieden over de content op je pagina en om je pagina er een stuk indrukwekkender er uit te laten zien. Een beetje flair is nooit verkeerd.

5.     Het effect van alt-teksten

Zoekmachines worden tegenwoordig niet alleen maar gebruikt om bepaalde websites te vinden, maar ook omdat mensen op zoek zijn naar bijvoorbeeld een bepaalde afbeelding. Daarom is het enorm belangrijk om afbeeldingen die u op uw website plaatst te voorzien van een alt-tekst. Deze tekst helpt namelijk mee bij het identificeren van afbeeldingen en zorgt ervoor dat afbeeldingen gevonden worden wanneer er gezocht wordt op bepaalde zoektermen die deze tekst bevat. De alt-teksten worden ook gebruikt om aan te geven waar een bepaalde afbeelding staat op een website voordat deze geladen is of wanneer de afbeelding juist niet laadt. Ook mensen met een visuele beperking hebben veel profijt bij alt-teksten. Browsers en besturingsprogramma’s kunnen namelijk deze teksten aan hen voorlezen zodat zij weten wat er op de website staat.

Een voorbeeld van een afbeelding met Alt-tekst bij zoekresultaten

6.     Maak titels belangrijk

Correct gebruik van titels is enorm belangrijk als het aankomt op SEO. Titels die de juiste zoekwoorden bevatten helpen niet alleen bij de beoordeling van zoekmachines, maar kunnen ook helpen met het activeren en aantrekken van mensen. Zorg dus dat je titel opvalt in de zee van zoekresultaten en dat deze bepaalde activerende woorden bevat zoals gratis, tip of nieuw. Let wel op, gebruik alleen dit soort woorden als het ook écht van toepassing is op de content.

7.     Activerende meta omschrijving

De meta omschrijving is het kleine stukje tekst in een zoekresultaat onder het webadres. Dit stukje tekst is perfect om iets opvallends te schrijven wat kan verleiden en activeren om zo mensen naar uw website te trekken. Gebruik hier de activerende woorden en natuurlijk je zoekwoorden waar u mee gevonden wilt worden om zo een goede eerste indruk te geven van de content die achter de link schuilt.

Een voorbeeld van een activerende en informerende meta omschrijving

8.     Het gebruikt van interne en externe links

Er zijn twee soorten links die u kunt gebruiken om uw content beter te laten scoren. Laten we het eerste hebben over de interne links. Dit zijn links die binnen uw website aan relevante content gekoppeld zijn. Vooral links van pagina’s naar cornerstone content (belangrijke pagina’s op uw website) zijn erg belangrijk. Zo laat je Google en bezoekers namelijk weten welke content belangrijk is.

Externe links zijn links die wijzen naar websites met relevante content buiten uw website. Met regelmaat content posten die externe links met autoriteit bevat helpt mee met het waardevoller maken van uw content en website. Linken naar een persbericht over uw bedrijf is een goed voorbeeld van een goede externe link. Een link naar een onbetrouwbare of slecht presterende website kan uw website juist schaden. Houd dus altijd rekening welke links u gebruikt en waar ze naartoe leiden.

9.     Maak je pagina’s sneller.

We gaan nu een iets technischere kant op, maar de volgende twee tips zijn cruciaal in het succes van uw SEO. De snelheid van uw website kan het succes of falen betekenen van uw online activiteiten. De tijd van inbel verbindingen is voorbij en alles moet alsmaar sneller. Duurt het te lang voordat uw website volledig geladen is, dan zal een gebruiker snel weer verdwijnen en belanden bij uw concurrent. Om te controleren hoe uw website presteert en verbeterpunten te ontvangen, kunt u gebruik maken van de volgende tools:

10. HTTPS en beveiliging

Sinds 2018 dient uw website voorzien te zijn van HTTPS om zo gegevens van bezoekers te kunnen beveiligen. Een SEO voordeel hiervan is dat Google website met deze HTTPS beveiliging voorrang geeft. Een website beveiligen met HTTPS kost helemaal niets en wordt door verschillende partijen aangeboden. Informeer bij uw hosting bedrijf of deze beveiliging al is geïmplementeerd en correct functioneert. Om de beveiliging hoog te houden is het essentieel geen links te hebben naar onbetrouwbare websites of malware. Dit klinkt natuurlijk logisch, maar dit soort beveiligingsgevaren kunnen er zo tussendoor glippen. Installeer daarom ook anti-spam tools voor je CMS, verander regelmatig je login gegevens en gebruik een Content Delivery Network (CDN) zoals Cloudflare, wat niet alleen je website sneller maakt maar ook extra beveiliging geeft.

Beveilig uw website om hackers en cybercriminelen buiten de deur te houden

In samenvatting:

In dit artikel hebben we het gehad over de tips die uw website kunnen helpen beter te scoren in de zoekresultaten. Uw SEO werkzaamheden worden steeds belangrijker om boven de concurrentie uit te steken. Vooral via tekstuele en visuele content is het gelukkig makkelijk om uw website goed te laten scoren. Houd altijd de gedachten en wensen van uw klanten of doelgroep in acht wanneer u deze content creëert. U schrijft namelijk niet voor zoekmachines, maar voor mensen. Optimaliseer uw website voor mobiele apparaten en controleer of uw website snel genoeg is. Verfris regelmatig uw content en probeer uw teksten zo in-depth en informerende mogelijk te maken om uw bezoekers te helpen. Geef doormiddel van titels een duidelijke structuur aan binnen een tekst en gebruik in zowel titels als in de meta omschrijving de zoekwoorden waar u op gevonden wilt worden. Afbeeldingen (en andere media) verrijken uw teksten niet alleen op een visuele manier, maar ook de SEO wanneer u correct gebruik maakt van alt-teksten. Ook linkbuilding en het gebruik maken van interne en externe links blijft een goede manier voor de uw SEO.

Heeft u vragen over dit artikel of kunnen wij u helpen met uw SEO? Neem dan contact met ons op. Wij staan u graag te woord!